Jennifer

    Hej! Jag har 12,40 i meritvärde och antagningstatistiken på programmet jag vill läsa visar 12,35. Jag läste matematik 3c på komvux, ger det merit? Jag vill höja mitt meritvärde för en säker chans att bli antagen. Har blivit rekommenderad att läsa upp gymnasiekurser men man får väl inte läsa kurser man redan har betyg i? Att göra prövning i en massa kurser kostar alldeles för mycket och jag har inte kunnat göra högskoleprovet. Det enda jag kan komma på är att läsa moderna språk och engelska 7. Hur ska jag kunna höja mitt meritvärde?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Sök läsa moderna språk och eng 7 på komvux. Varför kan du inte göra högskoleprovet? anmälan till högskoleprovet kostar mindre än en prövning...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag hade inte råd med högskoleprovet och det är för sent att ansöka nu.
    • Anna : Du frågar om matte 3c ger meritpoäng? Om ditt högskoleprovet kräver mindre matte än matte 3 då ger matte 3 (godkänt betyg) meritpoäng. Men om din högskoleutb. kräver matte 3, då ger inte matte 3 meritpoäng pga den kursen är obligatorisk för dig att ha godkänt betyg i, för att utan det är du Obehörig.
    • : Okej, jag har även betyg i matte 2 och programmet kräver ingen matte. Får jag merit för det också?
    • Mikael :

      Ja, om högskoleutb. ej kräver särskilt matte, får man meritpoäng redan från matte 2. Jag antar att du har Examensbevis; och då kan du läsa reglerna kring meritpoäng - på gymnasieGuiden.se/merit

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, boka gärna tid med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd), det är gratis.
    Då får ni tillsammans titta på dina betyg och komma fram till på vilket sätt du kan höja ditt meritvärde.
    Det stämmer att komvux tar allt mer sällan in för "omgång"/omläsning - alltså om man redan har godkänt betyg, så är chanserna små att få gå samma kurs på komvux. Men det är inte förbjudet att lägga in en ansökan, alla får söka och det är gratis och om man söker så finns det (om ens liten men ändå...) en chans att komma in.
    Lycka till!