Josh
    Hej! Jag är 19 år och går 2: an på gymnasiet (ByggOAnl). Skulle gärna vilja jobba för att få pengar men det är svårt när man pluggar och måste på lektioner o sånt. Hur gör man för att få ett jobb som passar samtidigt som man studerar?? Något värt att nämna också är att jag har Asperger o ADD vilket gör det svårare med t.ex att jobba för snabbmatskedjor. Tack på förhand!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Josh,

    du ställer en intressant och viktig fråga men som också - tyvärr - är mycket svår att svara på.
    Det finns ju inte jobbgaranti i Sverige och, oavsett vilken utbildning man har, finns det ändå viss risk att gå arbetslös.
    ***
    Ditt viktigaste "jobb" är idag att gå i skola. Du får "som lön" studiebidrag/studiehjälp från CSN, gratis lunch på skolan och åkkort (om du behöver åka kollektivt för att komma till skolan). Du får inte skolka (vid olovlif frånvaro på 4 timmar per månad, drar CSN in studiebidraget för gymnasieelever).

    Trots att det är början på januari, kan det rätt snart bli dags att söka Sommarjobb. Känner många exempel när sommarjobb kan sedan gå över till Extrajobb under nästa läsår.

    Hur får gymnasieelever sommarjobb/extrajobb?
    - oftast genom Kontakter som de själva eller deras familjemedlemmar eller vänner har;
    - via sina praktikplatser (på en praktikplats eller via den) - återigen är det genom Kontakter ("någon känner någon som behöver anställa...");
    - det går också att kontakta de arbetsplatserna där man vill jobba, även om ingen annons om ledig jobb finns och fråga: om det skulle gå att jobba några timmar per vecka (på kvällstid eller under helger och/eller under vårlovsveckan).