Farah

    Hej! Just nu så vet jag inte hur mycket merit jag kommer komma ut med men i snitt så har jag 14-15 merit jag vill gjärna läsa socionom programmet men vet även att det kräver 17-18 merit Om jag får högt resultat på högskoleprovet kan jag komma in i utbildningen eller finns det andra vägar? Typ adda något extra för få merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Farah,
    att göra högskoleprovet är en mycket bra idé. Gör högskoleprovet så många gånger du kan, högsta resultat kommer att gälla!
    Vad gäller meritvärde som du konkurrera med till svenska högskoleutbildningar, så består det av snittbetyget (som kallas för Jämförelsetal) + eventuella meritpoäng/extrapoäng. Har man inga meritpoäng, blir snittbetyget = meritvärdet.

    Du skriver om att du har 14-15 "i snitt" "i merit..." vilket kan tolkas på olika sätt... Om du får alla C-betygen i alla kurser på gymnasiet, kommer du ha snittbetyget (jämförelsetal) på 15.0. Du kan också få upp till max 2.5 meritpoäng. Meritpoängen får du för godkända betyg i moderna språk 3 och 4, för engelska 7 och för "högre" mattekurser. Eftersom socionomprogrammet kräver - för särskild behörighet - godkänt betyg i matematik 2, då får du merit/extrapoängen för matematik 3 och högre kurser. Betygen som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal (snittet) även om de kurserna/betygen finns utanför ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Följande kurskombinationer ger dig max meritpoäng
    engelska 7 + moderna språk 3 och 4

    moderna språk 3 och 4 + matematik 3 och 4
    engelska 7 + matematik 3, 4 och 5
    engelska 7 + matematik 3, 4 och matematik specialisering.
    *********
    Det är inte obligatoriskt att ha några meritpoäng. Du kan höja ditt meritvärde även genom att höja betygen i de kurser som räknas in och det är de kurserna som ingår i ditt examensbevis + de kurser som ev.finns utanför ditt examensbevis men som krävs för särskild behörighet till just socionomprogrammet.
    Vilket snittbetyg ger meritvärde på cirka 17-18 (om man inte har några meritpoäng)? Jo, alla B-betygen ger snittet (jämförelsetal) på 17.5. Och man får samma jämförelsetal/snittbetyget om man har "hälften A och hälften C".