Nopbriyanan

    Mina studier bakgrund som har jag fått en bedömning mot svensk högskoleutbildning från Universitets och Högskolerådet (UHR). 1.Master examen inriktad mot offentlig förvaltning i utbildningen ingår examensarbete. 2.Kandidat examen inriktad mot offentlig förvaltning med tyngdpunkt på ekonomi. Vidare har jag klarat med SVA3 (Svenska som andra språk) och Engelska 7. Är det möjligt om jag vill arbeta som lärare i vissa ämnen, på vilket sätt måste jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Lärare - är i Sverige ett yrke som numera "kräver" legitimation. Lärarlegitimation får man av Skolverket. I grunden brukar skolverket vilja se Lärarexamen. Om jag förstår dig rätt, så har du inte just Lärarexamen. Så, det är därför tveksamt att skolverket skulle bevilja dig lärarlegitimation.
    På grund av lärarbrist kan man (tyvärr) få jobb som obehörig lärare, utan lärarlegitimation, utan lärarexamen och ibland utan någon som helst högskoleutbildning, över huvudet taget. Det blir i så fall beslut som arbetsgivaren får ta. I praktiken är det oftast rektor på en skola som tar beslut om obehörig lärare kan anställas. Oftast får man i så fall en termin eller ett läsår "i taget" - alltså får Tidsbegränsad anställning (för att rektorn hoppas på att innan nästa termin eller läsår kommer någon behörig, med lärarlegitimation och då får du sluta i så fall på den tjänsten, och "ge plats" åt en behörig lärare).

    Sök alla de lärarjobben som du vill ha och lycka till!
    Du får också kontakta skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och fråga om de kanske kan göra ett undantag och bevilja dig lärarlegitimation (jag tror tyvärr inte de kommer göra det men det är inte farligt att fråga!). :) Kontakta Skolverket kan du bland annat genom att ringa: Upplysningstjänst och växel hos Skolverket: 08-527 332 00

    Hänvisning: skolverket.se/regler-och-krav-för-lärarlegitimation
    Lycka till!
    Julia

    • : Tack så mycket.//Nopbriyanan
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!