Megan

    Hej, Jag kommer ursprungligen från ett annat land och gjorde inte så bra på gymnasium. Sedan jag har bott här i Sverige så har jag pluggat alla svenska som andra språk 1,2,3. Så nu är jag behörig för att kunna ansöka till skolan. Men med mina dåliga betyg från England så ligger min meritvärde på 11,49. Jag har anmält mig till komvux för att plugga psykologi och biologi 1. Kommer det öka mina poäng för att komma in? De flesta programmen har antagningspoäng som ligger runt 17,00 uppåt. Det känns så långtifrån att kunna öka mina poäng tillräckligt innan nästa ansökningstiden. Jag vet inte heller om jag göra rätt med att plugga de kurserna, är det bättre jag försöker höja mina betyg på engelska, matte eller svenska istället?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Megan,
    du behöver en så pass stor ökning i ditt meritvärde att jag tror inte du kommer uppnå den genom att läsa några kurser på komvux, oavsett vilka kurser du läser. Mitt förslag är därför att du bör göra högskoleprovet och att du söker till en allmän kurs på en folkhögskola. På allmänna kurser på folkhögskolorna, www.folkhogskola.nu - kan man, som snabbast, på ett läsår, 2 terminer, uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Med ett sådant Omdöme kommer du prövas i BF-urvalet. Högsta omdöme man kan uppnå är 4.0 och du ska sikta på så högt omdöme som möjligt.
    Du kan också titta på utbildningar inom andra skolformer, t.ex på yrkeshögskolan - www.yhguiden.se
    Några exempel på yh-utbildningar:
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    nackademin/social-media-manager
    nackademin/digital-marketing-growth-manager
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-plus-hudiksvall