Daniel SYV

    Hej Amed!
    ämneslärare 7-9 är ofta behöriga i tre olika ämnen (ibland i två men sällan i bara i ett ämne). I ämneslärarprogram mot grundskolans 7-9 årskurser ingår alltså oftast att bli behörig i tre ämnen, ibland i två ämnen men det finns inga ämneslärarprogram för lärare som vill bli behöriga i endast ett ämne.
    Utbildningens längd är ofta 4 eller 4,5 år (längre om man blir behörig att undervisa i fler ämnen).
    Särskild behörighet till ämneslärarprogram, oavsett undervisningsämnen, brukar bestå av krav på godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Engelska 6. Sedan tillkommer det behörighet för "valt undervisningsämne"; vad gäller matematik är det godkänt betyg i gymnasiekursen Matematik 4.
    Om ett av undervisningsämnen blir Samhällskunskap, brukar godkänt betyg i Samhällskunskap 2 krävas.
    Om ett av undervisningsämnen blir Fysik - brukar godkänt betyg i fysik2 krävas. För lärare i kemi på grundskolenivå kan Kemi1 räcka (alltså inte alltid krävs kemi2). Utbud förändras och även behörighetskraven kan förändras.
    Vi rekommenderar att läsa information på lärarhögskolornas webbplatser och att ta kontakt med studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna.
    Nedan ser du några exempel på utbildningar:
    hkr.se/program/%C3%84U79A-MAFK
    gu.se/studera/hitta-utbildning/amneslararprogrammet-med-inriktning-mot-arbete-i-grundskolans-arskurs-7-9-forstaamne-teknik
    kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/LAALP-GEG2
    kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/LAALP-MAG2

    KPU
    Vill man bli behörig lärare i endast ett ämne, måste man gå via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Man läser i så fall "tillräckligt antal högskolepoäng" i sitt blivande undervisningsämne och försöker sedan hitta passande KPU. Det är en osäker väg att gå - för att det kan på förhand inte garanters att passande KPU kommer att finnas. Sedan är det också så att KPU-antagning brukar prioritera de som ska bli lärare i flera ämnen, så finns det alltså risk att inte komma in på KPU om man vill bli lärare i endast ett ämne (men i så fall kan man läsa högskolepoäng i ännu ett undervisningsämne och söka till KPU igen - men på så sätt kortar man inte ner sin utbildningstid).
    Vad är "tillräcklig antal högskolepoäng"? Jo, för blivande gymnasielärare är det 120hp (= fyra terminer på heltid) och för lärare på grundskolan - 90 hp (= tre terminer på heltid), i alla fall är det så i de flesta fallen (vissa undantag kan finnas och reglerna kan också förändras över tid).
    Du, som vill bli lärare i matematik, behöver ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i samhällskunskap 1b, engelska 6 och matematik 4. Sedan får du välja att antingen söka läsa minst 90 högskolepoäng i ämnet Matematik (sök i så fall läsa 30hp-kurser, alltså Matematik A, I eller 1 á 30 hp och sedan fortsättningskurserna - helst på samma lärosäte - detta för att undvika ev."överlappning" av innehåll i kurserna), eller försök hitta ett passande ämneslärarprogram att söka till. Läsa ett program är säkrare och bekvämare. Men om du absolut vill bli lärare i endast ett ämne - då måste du gå via KPU. I så fall läs 90 hp matematik och om du sedan inte komma in på KPU, kan du läsa ännu 30hp i matematik (så det blir sammanlagt 120 hp matematik) och försök sedan komma in på KPU för gymnasielärare i matematik. Gymnasielärare är också behöriga att i samma ämne undervisa även på högstadiet (årskurserna 7-9 i grundskolan) - i så fall ska du bli behörig lärare i matematik både på gymnasiet och i grundskolans senare år.

    • : okej , tack så mycket !
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!