Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,

    formella krav för att bli behörig Modersmålslärare är - lärarexamen + minst 30 högskolepoäng godkända i "det aktuella språket" + att man har det språket som sitt modersmål.

    Som det ser ut idag (maj 2020) så finns det inte ngn möjlighet att läsa 30 hp urdu (i alla fall har vi inte hittat den möjligheten) - Uppsala universitet erbjuder två små kurser i urdu, som sammanlagt går på 15 hp - och det är ju bättre än ingenting... så får man läsa dem och hoppas på att skolverket kanske kan bevilja ett undantag och utfärda legitimation som modersmålslärare i urdu även om man ej har läst minst 30 hp urdu på högskoenivå.

    Andra förslag:
    _läsa urdu på högskolenivå i ett annat land och försöka få den utbildningen värderat/"översatt" så att den blir bedömd till "minst 30 hp i urdu" i svenska mått mätt.
    - Det borde också gå att få jobb som obehörig modersmålslärare och efter några år i yrket, kan Skolverket bevilja undantag och utfärda legitimation på "sammantagen bedömning" (kanske, eventuellt... det kan jag inte lova men känner till att sådana fall fanns förut).

    ... allmän info om yrket - var god se framtid.se/yrke/modersmalslarare

    • Erica : Tack så mycket Julia! Jag undrar hur kan jag få 30 hp i "det aktuella språket" (i detta fall urdu), hittar inga kurser på urdu som har 30 hp eller mer.. Vad kan man göra i detta fall?
    • Julia :

      Har du urdu som ditt modersmål? Det är ett av kraven för att kunna få ut legitimation som modersmålslärare - från Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.
      Läs också hela mitt svar, ovan, inklusive "andra förslag" som jag nämner i svaret.

    • Erica :

      Tack Julia! Ja, urdu är mitt modersmål. En sista fråga: är det ngn skillnad vilken lärarexamen ska jag få för att kunna arbeta t.ex. i förskola, grundskola eller/och gymnasium som modersmålslärare?

    • Mikael : Du får gärna ta kontakt med Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer, för att det är de som utfärdar legitimation för lärare och förskollärare. Mitt förslag vore att du tar lärarexamen för den utbildningsform och de ämnena där du i första hand vill jobba. Att kunna försörja sig som just modersmålslärare (endast som just modersmålslärare) kan bli svårt (t.ex kan hända att under vissa läsår kommer ej finnas tillräckligt antal elever i just den delen av Sverige där du finns, för att över huvudet taget kunna starta ngn grupp för modersmålsundervisning... så det är bra att kunna ha andra försörjningsmöjligheter - alltså kunna jobba som lärare i t.ex svenska, engelska eller andra ämnen... . Jag nämner svenska och engelska endast för att de ligger närmare "modersmål" på det sättet att alla de är "språk".
    Läs alla kommentarer