Anonym
    Hej,

    Jag undrar bara om vilken utbildning man måste ha för att jobba som modersmållärare eller moderna språklärare i Arabiska till exempel. Om jag har förstått rätt måste man vara legitimerad ämneslärare i två ämne och dessutom ha 90 hp i det ämnet man ska undervisa som modernt språk eller modersmål. Stämmer det? Finns det inga genvägar såsom att läsa några kurser på universitet inom Arabiska eller något liknande?

    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som du säkert vet, kan man jobba som obehörig lärare (tyvärr) - detta för att det är ont om (brist på) behöriga lärare.
    Men vill man bli Behörig, då är det att uppfylla de kraven som Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer ställer: det finns regler men de kan också göra Undantag, ex. om man Har lärarlegitimation men sedan undervisar även i andra ämnen i några år, så kan man få utökad legitimation som omfattar även de nya undervisningsämnena, kan skolverket bevilja.

    För vilken utbildning krävs för att få lärarlegitimation som modersmålslärare - se avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/modersmalslarare

    Om yrket Språklärare - framtid.se/yrke/spraklarare

    Som sagt, vill man få legitimation i alla de ämnen i vilka man vill undervisa - är det Skolverket som bestämmer och deras regler kan ändras; Ämneslärarprogrammen anpassas i så fall om skolverkets regler ändras; prata gärna också med studievägledare på lärarutbildningar.

    Ingen kan lova dig att reglerna inte ändras tills det blir dags för dig att ansöka om lärarlegitimation, tyvärr. I grunden måste man alltid ha LÄRAREXAMEN, dock, om man ska ha en chans att få lärarlegitimation. Att ta lärarexamen tar minst 3 år, om man läser på heltid: i så fall har man 90 hp i sitt undervisningsämne och 90 hp pedagogik; du kan t.ex läsa 90 hp (3 terminer på heltid på högskolenivå ARABISKA) och direkt efter det försöka komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (frågan är Om det då kommer finnas KPU för just blivande lärare i arabiska... hoppas det men kan inte lova).
    Var KPU erbjuds och i vilka ämnen - kan ändras från en termin till nästa.

    Det är säkrare och bekvämare att läsa ett Program, än att försöka sätta ihop examen av fristående kurser.