Gabriela
    Hej! Jag vill gå i naturvetenskap program för att kunna bli tandläkare men jag vill bli tandläkare bara för barn... Hur gör man det? Kan man specialisera sig för att bara jobba med barn och ska man studera mer år efter gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriela!

    Vilken bra fråga! Intressant! En sådan fråga har vi ej fått förr! :)

    För att bli tandläkare läser man 5 år på tandläkarprogrammet på högskolenivå. Om man kan enbart bli tandläkare för barn, vet jag inte och den frågan har vi ej fått förut, så vi får undersöka detta & återkomma till dig.

    Hörs!

    ANNA

    Nu har vi fått svar på din fråga från en sakkunnig. Du kan också se på http://www.framtid.se/yrke/pedodontist och det visade sig att Barntandläkare (pedodontist) är en Specialist-tandläkare, dvs man läser till Tandläkare först, sedan måste jobba i minst 2 år med allmän tandvård och kan sedan söka ST-specialist tjänstgöring för att bli specialist-tandläkare och inom ST kan man välja inriktningen "barntandläkare" (pedodontist).

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA