Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Man får söka till Komvux i den kommunen där man är folkbokförd (efter gymnasiet) men det finns inte någon garanti på att komma in och få läsa kurser. Om man inte får plats på kurserna, kan man bedriva självstudier och göra Prövningar http://www.fragasyv.se/info/provning

    Det finns alltid något man kan göra för att komma vidare men det finns några ganska svåra situationer ibland då ungdomar inte kommer in på den utbildning de vill komma in på och har inget jobb och inga pengar utan lever "av sina föräldrar" eller tvingas gå till Socialtjänsten och söka socialbidrag. Det är inte roligt när det händer.

    Går man på ett yrkesprogram, har man flera möjligheter efter gymnasiet. Det är mycket lättare att få jobb, det är för det första. På vissa utbildningar säger de att man har jobbgaranti, som t.ex. om man utbildar sig till buss- eller lastbilschaufför eller till undersköterska.
    För det andra, så kan man söka både till komvux, till högskola och till yrkeshögskola - när man har gått på ett yrkesprogram. Det finns alltså flera olika vägar och därför rekommenderar vi att man läser på om yrkesprogrammen, går på öppna hus och prova-på dagar på yrkesprogrammen för att se om det är något man kan tänka sig.
    Många gånger är yrkesprogrammen ett mycket smart val. Är man duktig och motiverad, kommer man till högskolan i alla fall till slut. Det tar då kanske ett år längre tid, men jag tycker det är det värt. Man får ett YRKE att "falla tillbaka på" och som man kan "ta till" i nödfall eller under tiden man läser vidare, på loven och på helger - som extrajobb.

    Hälsningar
    Mikael SYV