Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    ja, det finns några bra hemsidor som hjälper till inför högskoleprovet:

    Matematisk/logisk del av HP kan du träna upp här - på Mattebokens hemsida>>

    Öva på gamla prov>>

    På komvux i vissa kommuner kan det finnas kurser som specifikt förbereder inför högskoleprovet, fråga på komvux i din kommun.

    Och en mycket bra "träning" är också att faktiskt göra prövet. Det finns statistiska uppgifter som visar på att personer som inte tränar eller förbereder sig på ngt sätt ändå får högre resultat för varje nästa gång de gör Högskoleprovet, men bara till fjärde eller femte gången de gör provet, sedan ligger man på samma nivå (då har man uppnått det högsta resultatet som man kan uppnå, kan man kanske säga). Så, det är bra om du anmäler dig och gör HP så fort som möjligt så att du hinner göra HP så många ggr som möjligt innan du måste ha resultatet. Exempel - om den högskoleutbildning du vill söka till startar bara på hösten, gör HP i oktober och sedan i april. Troligtvis kommer du att ha högre resultat andra gången du gör HP, men i fall det skulle bli tvärtom, är det ändå det högsta resultatet som gäller (inte det senaste).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack mrs Liselotte det var väldigt mycket helpful :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! ;)