K

    Hej! Jag har nyligen tagit studenten, och mitt meritvärde blev inte så bra (ca 17.00). Jag har inte sökt till universitet nu till hösten pga att jag vill ta paus, och på något sätt höja mitt meritvärde. Meritvärdet som jag har nu räcker inte till de programmen/universiteten som jag har tänkt att söka till senare. Därför frågar jag, vilka metoder finns det till att höja sitt meritvärde? De enda metoderna som jag känner till är "prövning" och högskoleprovet. Folkhögskolan känner jag också till men vet inte så mycket om det, skulle någon kunna berätta? Tack i förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K!
    På folkhögskolornas allmänna kurser, på gymnasienivå, läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Den utbildningen är på 3 läsår, men om man sedan innan har betygen från minst 2 gymnasieår, kan man i så fall få omdöme på endast ett läsår (ej snabbare än just ett läsår, detta även om man läst på gymnasiet i 3 år redan och har betygen från alla kurser som egentligen krävs).
    Allmän beskrivning av studieformen Folkhögskola finner du på Framtid.se/studier/folkhogskola
    Ditt meritvärde kommer inte att ändras p g a studier på en folkhögskola, men med omdöme om grundläggande behörighet (högsta möjliga är 4.0) prövas du i BF-urvalsgruppen, när du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. Du prövas då också samtidigt i betygsgruppen med det meritvärde som du fick på ditt examensbevis från gymnasiet. Gör du högskoleprovet, prövas du samtidigt även i HP-urvalet. I varje urvalsgrupp har du en ny chans att komma in på utbildningen.

    Vad gäller just ditt Meritvärde, så undrar jag om hur många Meritpoäng som är inräknade i 17.0 som är ditt nuvarande meritvärde (enligt info i din fråga)? Om du idag ännu inte har max meritp., som är 2,5 kan du i så fall försöka skaffa dig betygen i gymnasiala kurser som kommer ge dig meritpoängen. Läs g'rna info på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Hej! Tack för att du svarade! Hur svårt skulle du säga det är att nå 4.0? Alla utbildningar som jag vill läsa har 4.0 i antagningspoängen i BF-gruppen. Vad kommer hända ifall jag inte lyckats nå 4.0 efter att läsåret är slut? Kommer jag då ha läst ett helt läsår på folkhögskola i onödan? Skulle högskoleprovet vara ett säkrare kort i så fall? Och jag har max meritpoäng, 2.5, inräknade i mitt meritvärde.
    • Anna : Du ställer några viktiga frågor som alla kräver ett längre svar. Jag kommer därför skriva ett nytt svar till dig (som innehåller svar på det du skriver i kommentaren här, ovan).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K!
    I kommentaren till Julias svar skriver du: "Hur svårt skulle du säga det är att nå 4.0? Alla utbildningar som jag vill läsa har 4.0 i antagningspoängen i BF-gruppen. Vad kommer hända ifall jag inte lyckats nå 4.0 efter att läsåret är slut? Kommer jag då ha läst ett helt läsår på folkhögskola i onödan? Skulle högskoleprovet vara ett säkrare kort i så fall? Och jag har max meritpoäng, 2.5, inräknade i mitt meritvärde."
    Jag vill börja med att informera om att det är ingen självklarhet att med redan fullständig gymnasieutbildning i bagaget bli antagen till någon av de Allmänna kurser på folkhögskolan (du kommer vid ansökan prioriteras lågt, i sista hand). Om du ändå kommer in, så ska du göra ditt bästa men det är viktigt att du vet om att 4.0 i omdöme garanterar ju inte plats på någon högskoleutbildning. Att det i antagningsstatistiken står 4.0 i BF-urvalet betyget att "någon eller några" med den siffran kom in, men inte att alla som hade 4.0 kom in. Det betyder däremot att ingen med lägre omdöme än 4.0 kom in.
    Du frågar Hur svårt det är att nå upp till 4.0? Och min bedömning är att det är ungefär lika svårt som att få A-betygen i alla gymnasiala kurser, när man läser på gymnasiet.
    Du undrar om ett läsår på en folkhögskola skulle vara "förlorad tid" och jag tycker inte det, för att du får mer kunskap, vässar din studieteknik och skaffar dig mer studievana, mer erfarenhet av att studera, får nya insikter bl.a genom att vistas i annorlunda studiemiljö, som folkhögskolorna erbjuder.
    Du frågar också om högskoleprovet skulle vara ett säkrare kort? Och mitt svar är att du kan både läsa och göra högskoleprovet samtidigt. HP tar endast en dag i anspråk att genomföra. Förberedelser inför HP kan man gott och väl göra genom att man studerar (i princip vad som helst), detta för att HP mäter hur "allmänt-duktig" man är.
    Att du redan har max antal meritpoäng i ditt meritvärde gör att du nu måste - om du vill höja ditt meritvärde - höja betygen i de befintliga kurserna: du får söka till komvux men troligtvis kommer du ej komma in på alla kurser du söker (kanske inte på någon kurs, för omläsning) och behöver i så fall leta var du kan anmäla dig till prövningar.

    • : Hej, och tack för svar! Jag kommer fundera på vad det är bäst för mig att göra. Troligtvis kommer jag enbart fokusera på högskoleprovet, och inte läsa på folkhögskola. Tack återigen för att du svarade på mina frågor! :)