Jack

    Scenario 1: Kan jag läsa upp betyg (även F-betyg) om jag redan har gymnasieexamen från gymnasiet? Scenario 2: Jag har tagit ut gymnasieexamen från komvux men har F i ett eller flera betyg. Kan jag läsa upp F-betygen senare? Scenario3 : Kan jag läsa kurser på komvux och få högre betyg i de och sedan byta ut de med sämre betyg om jag redan har gymnasieexamen (från gymnasiet/komvux)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jack!
    I dokumentet som heter "Examensbevis" kan ingenting ändras. Får man högre betyg efter det att examensbevis är utfärdat, bifogar man de nya betygen på separata "papper" och skickar eller laddar upp dem också, alltså examensbevis + de nya betygen; och antagning.se räknar in de högre betygen (om de är i samma eller i en motsvarande kurs) i stället för de nya betygen, om du söker till svenska högskoleutbildningar.

    Komvux
    ang. om komvux ger plats på kurserna eller inte - så är det en fråga till komvux i varje kommun. Du söker läsa på gymnasienivå i den kommunen där du är folkbokförd (för att en annan kommun kommer inte ge plats på kurserna om inte den "egna"(hem-)kommunen betalar för dem, vilket kommunerna gör rätt så sällan.
    Eftersom principen på komvux är "kortutbildade prioriteras", och kortutbildade är i första hand de som saknar grundskolekompetens, kan inte studier på gymnasial nivå garanteras. Ofta brukar man dock få plats på kurserna (kanske inte direkt men andra eller tredje gången man söker), men man brukar inte få plats på kurserna i vilka man redan har godkända betyg. Det brukar vara lättare att få plats på en gymnasiekurs på komvux om man har F i kursen, än om man har godkänt betyg. Men om man fick F nyss eller om man läste kursen flera ggr och fick F varje gång, kan komvux göra bedömning att sökande saknar "förutsättningar för att få godkänt betyg" och vägra anta till kursen.
    Hälsningar

    Mikael