Kimia
    Hur kan jag uppnå absolut max antal meritvärde,alltså 22,5 efter att jag slutat VO?.Och hur räknar man ut max antal meritvärde,genom betyg?.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, det enda sätet att uppnå max antal poäng i Meritvärde är genom att få alla A-betyg i alla gymnasiala kurser + att ha läst kurser för Meritpoäng: Engelska 7, Moderna språk 3 & 4 och/eller högre kurser i Matematik - och fått A-betyg även i meritpoängskurserna.
    Vilket gymnasieprogram man har gått, spelar i detta fallet ingen roll. Det är samma regler för alla gymnasieprogram.
    Om man avslutar gymnasiet med lägre betyg, kan man sedan genom studier på komvux eller genom att göra prövningar - höja betyg i gymnasiala kurser. Det är det högsta betyget som gäller. Får man högre betyg på prövningen än det, som man hade fått på gymnasiet - är det prövningsbetyg som gäller.
    Om man får lägre betyg på prövningen, står det betyget som fanns sedan innan /som var högre/ kvar.
    På så sätt är det ofarligt att läsa om kurser eller göra prövningar (för att man kan inte sänka sina betyg på det sättet).
    Mvh
    ANNA SYV