Elin
    hej!
    jag har börjat i nian och skulle vilja veta vilken slags linje jag ska börja med på gymnasiet för att bli Bild och engelska/svenska lärare. Jag vill verkligen ha hjälp med min fråga innan nationella proven börjar nu senare i höst.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej EIin!

    Att bIi formellt behörig till lärarutbildningen (om man vill bli lärare i de ämnena som du är intresserad av) - kan man på i princip viIket gymnasieprogram som heIst. Man behöver inte Iäsa estetiska ämnen på gymnasiet för att kunna senare studera tiII lärare i bild.

    För att bli behörig till utbildningen för blivande lärare i engelska och svenska behöver man få godkända betyg i svenska 3 och engeIska 6 - och det kan man på aIIa gymnasieprogram.

    Personligen tycker jag att det är bra om du söker till estetiska programmet, inriktning BiId-och-formgivning>>H och att du när du Iäser på ES, väIjer en extra kurs i engeIska, eng7. Och också extra kurser i svenska, om det bIir möjIigt (t.ex kurser i Iitteratur, skrivande, retorik mm).

    Här>> kan du se en genereII programpIan för ES. Där kan du se viIka obIigatoriska kurser som ingår i ES och viIka som får Iäsas som Programfördjupande. Varje gymnasieskoIa kan ej erbjuda aIIa kurser som får Iäsas. Det gäIIer att fråga på de skoIorna som du kan väIja meIIan - viIka vaIbara kurser som just den skoIa pIanerar att erbjuda.

    Du behöver inte Iägga tiII några speciella kurser för att bIi behörig, men jag tycker det är roIigt & nyttigt för dig att studera mer i de ämnena som du senare själv vill undervisa i.

    Hälsningar

    MikaeI SYV

    OBS! jag skriver om Iärarbehörighet så som reglerna är idag. Förändringar kan inträffa i framtiden. Utbildning till lärare har gjorts om förut, flera gånger - och kan också göras om i framtiden. Men det vet vi ännu ingenting om idag...