Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Trife,
    mitt råd till dig blir att du tar direktkontakt med de högskolor/universitet som erbjuder KPU och där du vill studera. Lärosätena kan många ggr fatta lokala beslut (bedöma själva om dina förkunskaper räcker) ang. antagning till KPU.

    Jag hoppas att dina betyg räcker och att du blir antagen till KPU. Om inte - be om råd (studievägledare på KPU-programmet) om vilka kompletteringar som krävs att du gör.

    Vänligen och Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så mycket för ditt svar, jag ska boka en tid med en studievägledare i Mdh, men innan det, ville jag gärna få lite extra information om Kpu på MDH universitet, jag är just nu utomlands och sista ansöknings dagen är mitten av April, jag kanske inte hinner att prata personligen med en studievägledare, vore tacksam om ni kunde hjälpa till
    • Anna : Sista dag att söka till höstens högskoleutbildningar är den 16 april. Ansökan gör man på www.antagning.se och kommunicera med studievägledare på Mdh kan man även via mail/telefon. Det behöver inte ske personligen. Maila och fråga om du kan t.ex skicka över dina tidigare betyg /inscannade/ som bilaga till mail.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi hjälper dig givetvis så gott vi kan.

    Lärare i Sociologi
    se yrkespresentation - Lärare i "vissa ämnen" >>>; där finns det ett stycke om hur man blir behörig lärare i Sociologi, vad som krävs. Om du har minst 90 högskolepoäng inom sociologi eller motsvarande kunskaper (vilket i mina ögon du har) - då borde du bedömas som behörig att komma in på KPU för blivande lärare i psykologi.
    Dock är det också så att sociologi och företagsekonomi undervisas i Sverige inte på grundskolan, utan endast på gymnasiet; och gymnasielärare måste, som regel, ha minst 120 högskolepoäng "rena studier" i sitt undervisningsämne.
    Du kanske kan bli bedömd så här: Huvudämne för dig blir Företagsekonomi och Biämne - sociologi; eller tvärtom. Eller så blir du bedömd som behörig i bara företagsekonomi ELLER i sociologi. Blir du bedömd behörig inom endast ETT ÄMNE, måste du då också få bedömning att dina kunskaper inom det ämnet motsvarar minst 120 högskolepoäng (dvs fyra terminer på heltid) studier i det ämnet.
    Och sedan, ovanpå det, läser du KPU för att bli behörig gymnasielärare.

    Som jag beskirver ovan - ser Reglerna ut. Undantag KANSKE kan göras. Bedömningen kan också bli att du uppfyller kraven och inga undantag behöver göras.
    BEDÖMNINGEN ÄR DET UPP TILL DEN HÖGSKOLA/UNIVERSITET ATT GÖRA DÄR DU VILL KOMMA IN PÅ KPU.

    Dock är det inte farligt att söka. Du kan bli bedömd som obehörig och inte kommer in, men "so what?" :) Det är bättre att söka än att inte söka. Det är gratis att söka och det kräver inte så värst mycket tid.
    Därför är mitt råd att du gör ansökan, även om du inte träffar någon studievägledare på högskolan eller får kontakt med dem via mail.
    Kompletteringar med betyg kan man sedan göra till 21 juni.
    Självaste ansökan behöver du göra senast 16 april. Som tidigast kan du göra ansökan från kl.13 den 15 mars 2018.

    LYCKA TILL!

    ANNA