Capri
    Hej!
    Jag frågar åt min dotter.
    Fråga: en påbörjad treårig gymnasieutbildning 2010 där allt utom projektarbetet blev avslutat/gav betyg 2013 (ej uttaget gymnasiebetyg/slutbetyg från skolan än - har inte bett att få ut det) hur går man bäst vidare då för att få behörighet till högskola? Vilka alternativ finns det?
    Det är tyvärr inget alternativ att göra projektarbetet i efterhand på samma gymnasieskola.
    Mvh!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Capri!
    Projektarbete kan man göra Särskild prövning i /kan kosta - t.ex. 500 kr./ eller läsa den kursen på KomVux.
    Jag antar att det är "gamla kurser", t.ex. Engelska A (som nu heter Engelska 5) och Samhällskunskap A /som nu heter Samhällskunskap 1b/ som din dotter fick betyg i och i så fall är det lite bråttom - för att SLUTBETYG kan man få fram till 30 juni 2015. Efter det datumet är det enbart Gymnasieexamen som ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det är fler obligatoriska kurser som är kravet för gymnasieexamen och det är därför svårare att uppnå.

    Mitt råd är att ansöka om att få göra Projektarbete på KomVux alt. göra Särskild prövning i den kurser (i större kommuner brukar Prövningsenheten finnas och i mindre - går man via KomVux, som kan ge information om hur man anmäler sig och vad villkor är inkl. ev. avgift). Ibland kan man hitta info- på kommunens hemsida - om Särskilda provningar och om hur man ansöker till KomVux.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte