SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'samhälle inr beteende' (8 st.)

    • Elin

      Förslag på gymnasiearbetesämne för samhälle inr beteende?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet på de samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteende. Jag har tänkt och sökt hur mycket som helst men hittar inget ämne jag vill skriva om. Kan jag få lite hjälp och förslag på ämne samt frågeställningar? Jag vill inte skriva om stress, politik,...

      Julia: : Hej Elin,kika gärna på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete och kanske i första hand på punkt 17 i listan där. VänligenJulia SYV
    • Denis

      vilka/vilken linje passar?

      Hej, jag går nu i nian och försöker välja linje till gymnasiet. Vill bli åklagare i framtiden men vet dock inte om jag ska välja Ekonomi Juridik eller Samhälle Beteende. Läste om ämnena som fanns i Sam Beteende och jag drogs mycket till det men vet inte om den linjen ger mig rätt behörighet till...

      Anna: : Hej Denis, Åklagare >> kan man bli på sikt, men man måste ha grundutbilnding från juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet kan man få på vilket nationell gymnasial program... Läs hela svaret
    • Ibrahim

      Vad kan man bli efter Samhällsprogrammet ?

      Jag frågar om vilka yrken man blir behörig till om man väljer Samhälle inrikting samhäller och samhälle inriktning beteendevetenskap efter gymnasiet. Jag vet redan polis informatör samhällsvetare Pysiolog Kurator Socionom Lärare

      Peter: : Hejsan, direkt efter gymnasiet kan det bli svårt att få jobb, då man inte lär sig ngt. yrke på samhällsvetenskapsprogrammet, men kika gärna på... Läs hela svaret
    • Lina

      Vad ska jag välja?

      Hej! Jag är 16 årig tjej som är väldigt so inriktad. Jag vill gå någon SO linje på gymnasiet men jag vet inte vilken. Jag skulle kunna tänka mig gå Samhälle Samhälle eftersom jag gillar lag och rätt, brott och straff & demografi. Men jag skulle också kunna tänka mig gå Samhälle Beteende...

      Anna: : Hej Lina! De olika inriktningar på Samhällsvetenskapsrogrammet läses från årskurs 2. Sedan är det också så att de Inriktningskurserna är inte behörighetsgivande och du blir... Läs hela svaret
    • Miriam

      På vilket gymnasium kan jag studera teckenspråk, teater?

      Hej! Jag undrar alltså var jag kan studera till att bli skådespelare, och sjukhus clown. Eller kunna ta extra kurser utanför linjen "samhälle" på gymnasiet! Jag vill gärna lära mig teckenspråk för att kunna hjälpa hörselskadade barn med diagnoser på sjukhus, och skapa glädje. Därför vill jag bli...

      Anna: : Hej Miriam! Så roligt att du vill lära dig teckenspråk och jobba som sjukhusclown! Jag ser att du är 14 år, undrar om du läser i åk8 nu eller i åk9 - dvs om... Läs hela svaret
    • Emma

      Samhällsvetenskap utan inriktning? -Kan man gå psykologi på HSK ändå?

      Hej! Jag har tänkt att söka in till varierande ProCivitas-skolor i Skåne i nian för att förbereda min gymnasieutbildning. Jag har varit i kontakt med ProCivitas-elever på en gymnasiemässa denna veckan och de berättade att samhällsvetenskapen på deras skola inte har några inriktningar. Min fråga...

      Mikael: : Hej Emma! Behörighet till olika högskoleutbildningar kan du se här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola Till psykolog behöver du Grundläggande behörighet (som är inbakad i... Läs hela svaret
    • Samar

      Humanistiska eller samhälle beteende?

      Hej! Jag har varit väldigt osäker mellan hum och Sam-beteende. Och jag vill bli en psykolog senare men älskar språk så bestämde mig för humanistiska till slut. Men idag när jag berätta för min mamma att jag har bestämt mig och tänker söka imorgon och berättade att det ska bli humanistiska så är...

      Milla : : Hej Samar, behörighet till Psykologutbildning på högskolenivå är - Grundläggande behörighet (som man får på alla högskoleförberedande program) och särskild behörighet: Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. På... Läs hela svaret
    • Ida

      Kan inte bestämma mig för vilken linje jag ska gå?

      Jag har valt ut tre linjer som jag kan tänka mig att gå på, Ekonomi inr juridik, Humanistiska inr språk, Samhälle inr beteende. Alla tre känns väldigt lockande och jag har försökt tänka ut både för och nackdelar. Vilken linje ska jag välja? Kan man gå Sam inr beteende eller Humanistiska även om...

      Lena: : Hejsan, bra att du ändå har sorterat ut ett par program som intresserar dig av alla program! Jag vet inte om det gör det lättare när jag säger att du kan söka alla de högskoleutbildningar du nämner utifrån... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga