Hemlig
    jag går natur inriktning samhälle, jag har F i kemi, tror jag kommer få F i fysik samt Matte 3c, vad ska jag göra? kommer ej ha matte i 3an och kommer jag då få göra ämnet där då jag ej kommer kunna göra något åt fysik samt kemi

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om en elev får F i kurser som hen läser på gymnasiet, har hen rätt att göra prövningar i de kurserna innan hen slutar på gymnasiet. Tidpunkt för prövning är det elevens skola som bestämmer, men det lär bli innan slutet på år3 (i vanliga fall).
    I "ovanliga fall" (undantag) - om eleven får förlängd studiegång (rektor ansöker hos hemkommunen om det), kan eleven läsa under längre tid än 3 år på gymnasiets nationella program och kan då antingen läsa om kurser eller har längre tid på sig att förbereda sig till prövningar.
    Om din skola ger dig möjlighet att gå om en kurs i vilken du fick F, råder jag dig tacka Ja (det är ovanligt att få gå om en kurs på gymnasiet, det är en stor förmån och händer sällan).
    Vänligen
    Julia syv