Fatima

    Hej SYV! Jag går i nian och är väldigt stressad inför gymnasievalet. Vill så gärna komma in på IB linjen på Sven ericssongymnasiet. Min merit är 227,5 är verkligen inte nöjd med det och största anledningen till den låga meriten är att vi jobbade distans slutet av 8an, och det gick inte alls för mig. Min fråga är, måste man ha ett visst betyg i vissa ämnen för att komma in på IB (man måste ju vara godkänd) men är det typ att man ska ha minst ett C i sv, eng, ma?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    du vill komma in på IB-programmet på Sven-eriksonsgymnasiet
    Undervisning på IB-programmet är huvudsakligen på engelska, så du måste vara bekväm med engelska språket. För övrigt, gör ditt bästa i alla kurser du läser. Mer än så kan du inte göra. Det är de betygen du får in i ditt Slutbetyg från Grundskolan (de flesta av dem sätts i slutet av vårterminen i årskurs 9) som kommer att avgöra hur höga Betygspoäng/meritvärde du kommer att konkurrera med om platser på gymnasiet.

    Liselotte