Grundläggande behörighet till högskolestudier får du om du får examensbevis eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola alternativt om du skaffar dig treårig arbetslivserfarenhet och betyg i några kurser samt gör högskoleprovet för konkurrens.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, eftersom juristprogrammet ligger i Sverige på högskolenivå, alltså på eftergymnasial nivå, då måste man ha Grundläggande behörighet.
    Som Anna har redan svarat, så finns det olika sätt att få grundläggande behörighet på, och ett av dem via Reell kompetens. Det är då endast några få betyg från gymnasiet som krävs men då i kombination med minst 3-årig arbetslivserfarenhet som man tjänat in efter det att man fyllde 19 år. Alltså, man måste bli 22 år gammal... och så ha bevis på arbetslivserfarenhet + vissa gymnasiala kurser godkända.
    Sedan krävs det också Särskild behörighet till juristprogrammet som är godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Läser man ett gymnasialt program (mot examensbevis) är det smart att inkludera his 1b och samhk1b in i sitt examensbevis. Man måste, hur som helst läsa "lite" samhällskunskap och historia, även på yrkesprogram, så ta in då his1b och samhällsk.1b in i dina studier på komvux eller på en folkhögskola.
    ***
    Om man inte alls läste på gymnasial nivå, inte en enda kurs, kan man i Sverige ej komma in på högskoleutbildning. Man får svar OBEHÖRIG från Antagning.se (Undantag: om man har bevis på att man klarade en Högskole-/Universitetsutbildning från ett annat land, så kanske man kan då anses som behörig... även om man ej har gymnasiala studier).

    Om att bli behörig på Reell kompetens - var god se antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg och OBS! att du i så fall inte kommer ha ngt. att konkurrera med om plats; du måste då även ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.