Selma

    Hej, Jag vill bli en tandläkare men kommer inte kunna komma in med mina betyg. Jag har främst C på mina kurser. Kan jag komma in med min högskoleprovs resultat även om jag har E på någon kurs?

    • Ludmila : I HP-urvalet prövas man med resultatet från högskoleprovet. Så, Ja, man kan komma in med låga betyg om man har högt resultat från höskoleprovet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Selma. Det L.svarade i kommentaren till din fråga, stämmer.
    Högskoleprovet befriar inte från kraven på Behörighet. Man ska ha både grundläggande och särskild behörighet men för konkurrens gäller följande: samtidigt som man konkurrerar i betygsgrupper, kan man samtidigt konkurrera även i HP-urvalet och där gäller det endast hur högt resultat på HP man har. Så, gör högskoleprovet så många gånger du kan. Högsta resultat från högskoleprovet gäller (om man har flera resultat).