Moa
    Hej,
    Jag läser naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur tredje året. Jag har läst kurserna spanska 3, spanska 4 och läser för tillfället engelska 7 och matematik 5 som en utökad kurs. Alltså maximerar jag mitt meritpoäng med 2,5 med 1,5 poäng utöver det.

    Spanska kurserna ger mig 1,5 tillsammans och matematik 5 ger mig också 1,5. Därför undrar jag hur det skulle bli om jag vill räkna mitt matematik 5 betyg istället för spanska kurserna? Skulle det gå även om jag i sådant fall skulle räkna med 100p för lite? Dvs 2300p (utan gymnasiearbetet). Anledningen till detta är att jag har C i bägge spanska kurserna medan jag har möjligheten till högre betyg i matematik 5.

    En vän till mig sa även att man räknar bort ett av betygen när man beräknar sitt meritvärde, tex om jag fått lägre betyg i en kurs kan jag välja bort den för att höja mitt genomsnitt. Är detta sant?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, en kurs Moderna språk är på NA obligatorisk och kan inte bli Utökad. En annan /andra!/ kurs mod.språk kan i examensbevis från NA vara markerad U.

    U kursernas betyg räknas in endast om kursen krävs för särskild behörighet Eller om den ger Meritpoäng ... i ditt fall när du redan genom icke-U kurser uppnår max i merit, kommer en U_ kurs som i princip kan ge meritpoäng men gör inte det för dig /för att max är Max!/, kommer det betyget endast räknas in i ditt jämförelsetal  om det skulle höja det.

    Studie- och yrkesvägledare