Kimia
    Hej,
    undrar hur länge man kan ta tjänstledigt från jobbet,då man jobbar som undersköterska efter VO?.Jag tänker tjänstledigt för vidare studier inom högskolan.Alltså attraktiva högskoleutbildningar.
    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tjänstledigt för studier har man rätt till att ta - så länge studierna varar.

    Enligt Studieledighetslagen har man rätt till tjänstledighet för studier i fall man varit anställd hos samma arbetsgivaren de senaste 6 månaderna eller sammanlagt minst 12 månader under de senaste 2 åren.
    Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är men arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till 6 månader.
    Se därför till att du har god framförhållning med din ansökan om tjänstledighet för studier. På så sätt ökar du dina möjligheter att få den beviljad i tid till studiestarten.
    Tips- använd följande formulering i din skriftliga ansökan om tjänstledighet:

    ”Jag begär tjänstledigt för studier under förutsättning att jag kommer in på sökt utbildning”.
    Då upphör ansökan automatiskt om du inte blir antagen till utbildningen och du behöver inte heller vänta med ansökan på grund av att du inte vet om du kommer in på utbildningen eller ej.
    Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter & anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig för studier.
    OBS! du är inte berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte gjort en särskild överenskommelse om det med din arbetsgivare - på förhand.

    Mvh
    Liselotte SYV

    Liselotte