Jonas

    Hej! Kort och snabb fråga, behöver engelska 6 för en juristutbildning och jag vill gärna göra en prövning i den. Bor just nu i Göteborg och undrar om någon vet om man kan göra en prövning på engelska 6 i sommar/inom 2 månader. Jag får bara upp prövningar sent i augusti, Jag vill hellre göra den mycket tidigare än så dock. Tack//Jonas

    • Julia : Har du redan godkänt betyg i eng6 och vill höja det betyget? eller har du inget betyg i eng6 eller har F? Detta frågar jag för att försöka förstå om prövning i eng 6 skulle lösa hela problemet för dig.
    • Jelena :

      I prövningen i engelska 6 ingår bland annat att du ska redovisa romaner och en artikel. Har du läst kursen engelska 6? Om inte, blir det svårt att få godkänt betyg genom en prövning. Det är inte endast kunna prata och skriva bra på engelska, utan du behöver även ha läst minst 2 romaner på engelska, kunna innehåll i dem och kunna redovisa dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas!
    innan "corona" var det mer eller mindre omöjligt att hitta prövningar under juni, juli och augusti då lärarna har semester under sommaren och prövningar får erbjudas endast i pågående kurser och under sommaren är kurser sällan pågående (då det är sommarlov och lärarna har semester).
    Om du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i just Göteborg. Tyvärr känner vi inte till någon sammanställning om prövningar. Det är svårt (ibland omöjligt) att hitta var man kan göra prövning.
    Har du redan godkänt betyg i eng6 och vill höja det betyget? eller har du inget betyg i eng6 eller har F? Detta frågar jag för att försöka förstå om prövning i eng 6 skulle lösa hela problemet för dig.

    Du skriver att du behöver eng6 för juristutbildning. Om du inte har godkänt betyg i eng6 då har du antingen studiebevis från gymnasiet eller examensbevis från ett yrkesprogram (och i så fall behöver du även godkända betyg i svenska 2 och 3, och i engelska 6) - och i så fall stämmer det att godkänt betyg i eng 6 skulle lösa problemet, om du även har godkända betyg i historia 1a1 + 1a2 samt i samhällskunskap 1a1 + 1a2 (kurser som krävs för Särskild behörighet till juristprogrammet).