Oleg
    Hej,
    som rubriken lyder är min fråga: Hur lång tid kan det ta att få börja läsa SFI? Situationen är som följer: min flickvän kom till Sverige för att bo med mig; hon väntar nu på att få sina "fyra sista siffror" i personnr.
    Hon var i sitt tidigare hemland Veterinär med relevant utbildning och jobbade som veterinär i några år.
    Än har inte hon personnummer och de på Komvux där vi var för att anmäla henne till SFI, sa att de inte kan göra ngt. utan vi måste komma tillbaka när fullständig personnr. finns.
    Min fråga är: när anmälan till SFI är gjort, hur lång tid kan det ta innan hon ska få börja tå i skolan?
    Ytterligare frågor: var och när ansöker man om studiebidrag och hur stor det bidraget blir? Hur snabbt kan hon i Sverige börja jobba som veterinär?
    Tacksam för alla tips och råd.
    O.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg,
    jag vill ge råd att din flickvän börjar läsa svenska på egen hand idag, nu på en gång utan att vänta på varken sig personnummer eller plats i skolan på SFI.
    Saken är den att det kan ta lång tid innan man får plats på SFI; beror väldigt mycket på hur situationen ser ut i just er kommun.
    Eftersom din flickvän är veterinär (har den utbildningen och har jobbat inom det yrket), antar jag att hon är intresserad av djurs hälsa. Därför rekommenderar jag att hon kikar på följande hemsidor:
    https://www.google.com/url?q=https://www.framtid.se/yrke/veterinar&source=gmail&ust=1541495511848000&usg=AFQjCNHmr07EB_ycshA0ixOUCPzGMc3B-A">framtid.se/yrke/veterinar

    https://www.google.com/url?q=http://www.distriktsveterinarerna.se/?gclid%3DCj0KCQjwyvXPBRD-ARIsAIeQeoEFIY6EyFXP6oPxWuOY_gd2gntg4ePoeS-drn7u3nF9CloYbj39JUYaAhy5EALw_wcB&source=gmail&ust=1541495511848000&usg=AFQjCNGDt5m9iIeA-yOas-qcJ6oTmI93xA">distriktsveterinarerna.se

    Givetvis kommer inte hon förstår allt på de sidorna som är på svenska, men kanske kommer hon att förstå något och kan slå upp nya för henne ord i ordboken (ordböcker finns att låna på biblioteket och så finns det översättningssidorna på internet).
    ***
    Ang. studiebidrag för SFI-studier, så finns det tyvärr inget. Det är när man är färdig med SFI och börjar SAS grund (svenska som andraspråk på högstadie-grundskole-nivå) som man kan ha rätt till Studiemedel från CSN, men då under förutsättningen att man har redan fått PUT (permanent uppehållstillstånd). CSN kan i vissa fall göra undantag - även om man inte har PUT, men då måste särskilda omständigheter finnas /exepelvis om man var gift eller sammanboende med en svensk medborgare under lång tid - i alla fall några år, även om det skedde i utlandet/. Under SFI-studier är det, enligt vad vi vet, inga bidrag som finns att söka, oavsett PUT eller medborgaskap. Det är du som är hennes "försörjare" då ni är en familj, som försörjer henne fram tills hon kan försörja sig själv, är tanken.
    ***
    Ang. din fråga om hur snabbt hon kan börja jobba i Sverige - så, om du tänker på Veterinär, då behöver hon få legitimation från Jourbruksverket. Om hur man i Sverige ansöker om legitimation som utbildad veterinär finns info på jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurhalsopersonal/arbeteinomdjurenshalsoochsjukvard/veterinär >>