Elin

    Hej! Jag har läst ekonomiprogrammet i högstadiet och vill nu ansöka till en civilingenjörutbildning HT 2020 som kräver Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Först och främst, när de skriver fysik 2 menar de att jag måste läsa 1 också då? Jag har samt läst matte 3b, krävs matte 3c? Sista frågan är hur om jag kan hinna läsa detta så jag hinner och kan ansöka till HT 2020..?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    Om du för särskild behörighet behöver Fysik2, matte 4 och kemi1, så är det då exakt de kurserna med godkända betyg som du behöver, ej några andra kurser, detta just för Särskild Behörighet.
    Men komvux tar inte in på Fysik2 om man inte redan har godkänt betyg i Fysik1a, som är en underliggande kurs.
    Vad gäller matte 4, så kan du med godkänt betyg i matte 3b läsa matte4 direkt (du behöver inte läsa matte 3c).
    ****
    Du frågar i rubriken hur lång tid det tar.
    Om du läser Kemi1, Matematik 4 och fysik1a och sedan fysik2, så går de kurserna på sammanlagt 450 poäng (motsvarande 22,5 veckors studier på heltid). Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för info om när du kan söka och när utbildnings-Kursstarter är på just din komvux.

    Vänligen
    Julia syv