SYV-besökare SYV

    Hej Julia,

    svenska 3 är en "normalstor" gymnasiekurs, dvs en kurs á 100 poäng som man på heltid läser på fem veckor. På heltid läser man 20 poäng per vecka på gymnasienivå.

    På komvux får man ofta välja mellan olika studieformer, som är dag- ... kväll... flex... och distans.
    På distans kan man läsa snabbt, t o m snabbare än på fem veckor, dvs man blir klar när man är klar.
    På Flex är det så att man läser på egen hand men kan komma till skolan och träffa lärare och/eller delta i vissa lektioner när man kan och vill.
    Vill man ha "lärarledd" undervisning, är det då dagtid eller kvällstid man bör välja och lektionerna är ofta upplagda under en termin men kan också vara upplagda under 2 terminer, ett läsår.

    Man kan läsa på komvux och jobba samtidigt; när man söker till komvux ska man tänka på vilka arbetstider man har och välja "rätt" studieform... man kan samråda med SYV på komvux innan man göra ansökan, så att man söker rätt kurs och inom rätt studieform på komvux.

    Vänligen och lycka till!

    SYV