Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yusra,

    gymnasial utbildning är i Sverige en treårig utbildning på heltid. Man läser alltså i tre år /läsår - från augusti till juni/ = 6 terminer på heltid.

    Om du sedan innan har gymnasiala betyg från ett annat land eller om du har kunskaper i de kurser som i Sverige läses på gymnasiet, kan det ta kortare tid för dig än 3 år.

    Hur gammal är du? Det spelar roll för var du kan läsa på gymnasiet. Om du är under 17 år - då är det endast på "ungdomsgymnasiet" som du kan börja läsa; om du är 17 år eller äldre så kan även folkhögskola vara aktuell. På en folkhögskola kan man också läsa in gymnasial kompetens och bli behörig till högskola.

    Om du är 20 år eller äldre då är det Komvux, vuxenutbildningen i den kommunen där du är folkbokförd som du måste vända dig till. Även om du idag är 19 år, men fyller 20 år under 2017 - då "tillhör" du Komvux från 1 juli 2017.

    Det spelar alltså stor roll hur gammal du är.

    Men, oavsett ålder, så är gymnasial utbildning = kurser som man läser på heltid under tre läsår.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte