Lea kh
    Hej jag kommer få mitt sista slutbetyg i mitten av november och jag vill gärna hinna starta universitet i vårterminen men den sista dagen för komplettering på antagning.se är den 01/december, jag oroar mig för att jag inte kommer hinna ha ett utfärdat examen vid den tiden, tar den lång tid att utfärda?
    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lea,

    det finns inte ngt generellt svar att ge på din fråga. Komvux i olika kommuner är olika snabba/långsamma vad gäller utfärda examensbevis. Många kommuner kräver att man är klar med alla sina kurser minst 3 veckor innan datumet för utfärdandet av examensbeviset. Kontakta komvux i din kommun och fråga om de kan "lova dig" att de hinner utfärda examensbevis så att du ska kunna ladda upp det på Antagning.se senast 1 december. Det som underlättar och ger större chans att det går vägen är om du och SYV på komvux i god tid "kommer överens" om exakt hur ditt examensbevis ska se ut, vilka kurser som ska ingå - så gör ni allt färdigt förutom att betyget i sista kursen ska in - på så sätt borde det gå att få ut examensbevis snabbare än annars.
    Ett annat tips är att pratar redan i början av kursen med din undervisande lärare och förklarar att du behöver komplettera din ansökan till vårterminen på Antagning.se och att du ber läraren att sätta ditt betyg så tidigt som möljigt (här kan även en halvdag spela roll, alltså om läraren meddelar ditt betyg till SYV-en på komvux på förmiddag eller på en eftermiddag samma dag... så kan det utgöra skillnad i att du hinner eller tyvärr inte hinner komplettera i tid).
    Hoppas det går vägen och du får hjälp från SYV-en på komvux och från din undervisande lärare! Lycka till!