J
    Hur lång tid tar det att göra en prövning?
    Måste man läsa en hel komvux kurs? Kan man göra prövningen på en gång.

    Jag har läst lite på internet att en komvux kurs på 100p tar ungefär 20 veckor(om jag inte minns fel) att bocka av.

    Blir fundersam när min kompis har löst en kurs på distans och gjort en prövning inom loppet på 3-4 veckor.

    Hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    en 100 poängskurs på gymnasial nivå motsvarar heltidsstudier på fem veckor. Man läser på gymnasienivå 20 poäng per vecka, om man läser på heltid.
    Men vill man ha lärarledda lektioner så finns de inte att tillgå om man läser en kurs på heltid utan man läser i så fall under en hel termin och ibland även under ett helt läsår - på låg takt...
    På heltid läser man fyra st. 100 poängskurser på 20 veckor.

    Ang. prövningar
    man behöver oftast anmäla sig minst 3 veckor innan prövningstillfälle, ofta tidigare, t.ex 4-6 veckor innan och ibland ännu tidigare; det bestämmer varje prövnings-ställe själva - när de förlägger sina ansökningsperioder eller om man kontinuerligt får anmäla sig;
    Sedan ligger det skriftliga provet först och sedan, ca 2 veckor senare - den muntliga delen. På så sätt kan man säga att man "klarar av prövningen på ca 3 veckor" - det är medeltiden mellan datumet för första prövningsdelen /den skriftliga/ och datumet då man får sitt betyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA