Kimia
    Hej,
    de kurser jag menar är dessa:Sva3,Ma3&4(för behörighet till läkarprogrammet),fysik 2,kemi 2 & biologi 2?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    på komvux kan man läsa på heltid eller på deltid.
    Om man läser på heltid, då läser man en 100 poängskurs på fem veckor.
    Alla de kurser som du nämner är á 100 poäng styck, förutom Fysik 1 (som är på 150 poäng).
    Svenska som andraspråk 3 är på 100 p.
    Matematik 3 och 4 är 200 poäng (två kurser tillsammans)
    Fysik 1 och 2 är på 250 poäng (tillsammans)
    Kemi 1 och 2 är på 200 poäng (tillsammans)
    och biologi 1 och 2 är på 200 poäng (tillsammans).
    Summa poäng totalt blir 950 poäng.
    Det är inte omöjligt att hinna läsa alla dem under ett år (två terminer) men då läser man lite mer än på heltid.
    I fall man inte vill, kan eller får läsa på mer än heltid - tar det 2,5 terminer på heltid
    eller så läser man i långsammare takt på t.ex. 3 eller på 4 terminer.

    Det finns för- & nackdelar i att läsa långsamt: man får bättre chans att få högre betyg men det tar längre tid samt att man får mindre pengar i studiestöd (i fall man läser på deltid, får man inte helt Studiemedel utan bara en del av det).

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare