Mikael SYV på FrågaSYV

    Nej. I särskild behörighet till svensk utbildning till sjuksköterska ingår inte Idrottskurserna. Du frågar "hur man blir sjuksköterska"?
    I Sverige är det ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Man måste skaffa sig examen från sjuksköterskeprogrammet, som är ett 3-årigt program på heltid. Du kan läsa om yrket Sjuksköterska på framtid.se/yrke/sjukskoterska och om samtliga yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen på framtid.se/yrke/legitimationsyrken
    Men kursen Idrott och hälsa 1 ingår som obligatorisk kurs i examen från svenska gymnasieskolorna, från alla program. Man kan dock ha F-betyget i examensbeviset i den kursen.
    På komvux finns inte undervisning i Idrottskurserna och kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux (ändring i reglerna sedan 1 januari 2017), tidigare fick den kursen ingå.
    Om man inte vill eller kan komma in på sjuksköterskeprogrammet (3årig utbildning på universiteten eller högskolorna), kan man titta på "liknande yrken" - vissa av dem finns utbildning till inom Yrkeshögskola; exempel på yrken: Specialistundersköterska, Ambulanssjukvårdare, Tandsköterska, Apotekstekniker, Med.sekreterare/vårdadministratör, Steriltekniker.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, se snabblänkarna nedan:
    apotekstekniker-lernia-linkoping
    stödpedagog-tuc-tranas
    campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut
    medicinsk-fotterapeut-tuc-tranas-distans
    instrument-och-steriltekniker-gbg-hermods
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    campus-molndal/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering
    specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet-hermods
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog
    yh-region-kronoberg/medicinsk-sekreterare-vaxjo
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    campus-nykoping/tandskoterska
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-operation-anestesi-och-intensivvard
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-boendestodjare-kronoberg
    yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    apotekstekniker-tuc-jonkoping
    tandskoterska-tuc-tranas
    specialistunderskoterska-inom-psykiatri-distans
    specialistunderskoterska-inom-laboratoriemedicin-lernia-stlm-distans
    specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    campus-varberg/medicinsk-sekreterare
    campus-nykoping/medicinsk-sekreterare
    yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministratör
    hälso-och-sjukvardsadministration-lernia
    apotekstekniker-lernia-distans
    ambulanssjukvardare-lernia-distans
    ambulanssjukvardare-lernia-malmö