angelina
    hej!
    Jag undrar hur många ämne jag får läsa. Nu går jag på ekonomi linjen på gymnasiet och ska läsa spanska som modernaspråk från steg 1- 5. Är det möjligt att dem räknar mina betyg från steg 1-5 på högskolan?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Angelina!

    Antal ämnen som du får läsa är svårt att svara på, det beror på skola och kan därför variera.

    Men det finns regler kring hur kurserna sedan räknas in när du söker vidare till t.ex universtet eller högskola:
    Jag antar att du läser Moderna språk som uttökade kurser?
    En uttökad kurs räknas endast med om den krävs för behörighet eller ger meritpoäng. Moderna språk ger meritpoäng.

    Här kan du läsa mer om hur du räknas ditt meritvärde.

    Här kan du läsa om meritpoängen.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV