Linda
    Hej. Hut många betyg är det jag ska räkna med i mitt meritpoäng till gymnasium?
    Jag har betyg i alla ämnen plus spanska och modersmål.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde
    kan du lätt räkna ut ditt meritvärde genom att fylla i alla dina betyg.

    Ditt meritvärde är summan av dina 16 bästa betyg från grundskolan. Som behörig ligger meritvärdet mellan 80 och 320. Från och med i år kan även ett 17:e betyg räknas in. Om du har betyg i "Moderna språk", kan du räkna med det utöver de 16 betygen och därmed få max 340 poäng.

    Bästa sommarhälsningar
    Ludmila, SYV