Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan-flygtekniker/flygtekniker
    och
    utbildning/nordiskt-flygteknik-centrum-lulea-nftc/flyg-helikoptertekniker
    Utbildningarna (se länkar ovan) ligger på eftergymnasial nivå. För att kunna läsa på eftergymnasial nivå behöver man, som lägst, uppnå godkänt betyg i första gymnasiekurs i svenska eller i svenska som andraspråk, som heter Svenska 1 eller SAS 1.
    Om du är klar med SFI, läs svenska som andraspråk grund och sedan Svenska som andraspråk 1. Bra om du även läser och får godkända betyg i mer kurser i svenska: Svenska som andraspråk 2 och helst även 3.
    Den behörighet som (formellt sett) krävs inför en yrkeshögskoleutbildning till Flygtekniker brukar beskrivas så här:
    Lägst betyget Godkänt i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
    Engelska 6
    Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
    Fysik 1b1 eller Fysik1a
    Matematik 2a, 2b eller 2c.
    Innehåll i Matematik 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2
    Du skriver om att du har en 12årig utbildning bakom dig men jag vet inte om du läst engelska och hur mycket engelska i så fall.
    Om du inte redan skickat dina betyg från utlandet för bedömning hos UHR, universitets- och högskolerådet, gör det snarast, är mitt råd. Om vad du behöver sända och vart - se uhr.se/bedömning-av-utländsk-utbildning

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskola' (53 st.)