Daniel SYV

    Hej K,

    man börjar med juristprogrammet som är 4,5 års heltidsutbildning. Det är många jurister som vill bli domare, men de flesta blir inte det. Var god läs om yrket domare>>>.

    Det är en lång väg till domaryrket och det finns inga garantier. Om du är 16 år idag, dröjer det minst 6 år innan du ska söka vidare efter juristprogrammet, kanske ännu längre tid - och på den tiden kan mycket ändras.

    Som sagt, är man intresserad av juridik, och vill försöka bli domare, söker man till juristprogrammet inom högskolan. idag är det ett program på 4,5 år men det är inget som säger att utbildningen inte kan bli längre... t.ex min utbildning Studie- och yrkesvägledareprogrammet, var kortare förut - den har förlängts från 1 år till 3 år... och andra utbildningar kan också bli längre.

    Vänligen

    Daniel SYV

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig. Läs gärna nedan:

    Det är inte så lätt att lämna ett kort svar på Din fråga. Domarutbildningen består av ett flertal olika steg. Först måste man klara av jur. kand-utbildningen på 4,5 år. Därefter krävs notariemeritering, dvs. att man arbetar i ca 2 år som notarie på en domstol (tingsrätt eller förvaltningsrätt). För att bli antagen som notarie krävs höga betyg från juristutbildningen. Därefter fortsätter domarkarriären i olika steg, bl.a. genom tjänstgöring i hovrätt och tingsrätt. För varje steg sker en bedömning av personens skicklighet som jurist och lämplighet som domare. Gott omdöme är en viktig egenskap. Jag bifogar en länk till Domstolsverkets hemsida där det finns mer information:

    http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Att-arbeta-i-en-domstol/Domare/Vagar-till-domaryrket/

    Via nästa länk kan man ladda hem en skrift som heter ”Ett viktigt steg på vägen – bli notarie”:

    http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Informationsmaterial/Ett-viktigt-steg-pa-vagen---Bli-notarie/

    Och nu kom det ännu ett svar från Juridiska Fakulteten vid Lunds universitet:

    Hej,

    Efter juristutbildningen måste man "sitta ting". Information om det finns här: http://www.notarie.se/Notarie/Sa-blir-du-notarie/

    Därefter finns det olika vägar till domaryrket. Information om det finns här: http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Att-arbeta-i-en-domstol/Domare/Vagar-till-domaryrket/

    Vänliga hälsningar
    Juridiska Fakulteten vid Lunds universitet

    Och nu kom det ännu ett svar från en sakkunnig, läs gärna nedan:

    Det tar lång tid att bli domare!
    Efter att ha läst på juristprogrammet i 4,5 år ansöker man om att bli anställd som notarie, oftast i en tingsrätt eller förvaltningsrätt. Som notarie får man arbeta med lite enklare arbetsuppgifter i domstolen under två år. När notarietiden är slut kan man sedan söka anställning som fiskal. En fiskal får döma i enklare mål, men är fortfarande under utbildning. Som fiskal arbetar man i tre år. Efter dessa tre år kan man ansöka om att bli adjungerad ledamot i en hovrätt eller kammarrätt (domstolen över tingsrätten respektive förvaltningsrätten). När man har arbetat ytterligare ett år som adjungerad ledamot anses man vara färdigutbildad och kallas då för assessor. Räknar man in juristutbildningen tar det alltså cirka 10 år att bli domare. För att få de finaste domaranställningarna (rådman eller hovrättsråd/kammarrättsråd) måste man dock arbeta ytterligare ett antal år som assessor.

    Hälsningar
    Avdelningschef
    Juridiska fakulteten
    vid Lunds universitet