Lovisa
    Jag undrar hur många år det tar att plugga till att bli kriminal psykolog. Erbjuds det många jobb som kriminalpsykolog?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lovisa; Psykolog är i sverige ett reglerat yrke och man kan endast få legitimation om man tar examen från psykologprogrammet - som är en fem-årig utbildning på heltid. Sedan kan man genom påbyggnadsutbildningar och egna (själv-)studier specialisera sig mot just kriminalpsykologi.
    Om du är 16 år idag - tar det minst 7 år - innan du skulle kunna börja söka jobb efter utbildningen på pyskologprogrammet; på så lång tid framåt kan ingen säga hur många jobb inom en viss specifik del-bransch som kommer att finnas.
    Vänligen
    SYV