S
    Hej!

    Jag har länge haft några frågor som jag inte verkar hitta svaret på. Jag ska söka till gymnasiet nu i vår och jag har redan bestämt mig för vad jag ska söka. Men problemet för mig är att jag inte vet hur jag ska göra när jag ska tacka ja eller nej till platsen jag får. Jag har för mig att det är den 1 juli som det går att göra det, men grejen är att jag kommer vara bortrest då.

    Min fråga är alltså; hur många dagar har jag på mig att svara och tacka ja till platsen? Och spelar det någon roll exakt vilken dag jag gör det i såna fall? Ger det t ex en förtur om man svarar tidigare än någon annan som kanske svarar nån vecka senare?
    Jag hoppas jag kan få svar på mina frågor.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är inte exakt samma i olika delar av landet gå olika antagningskanslier använder olika datasystem. Var bor du?

    Du kommer att få kontaktuppgifter till antagningskansliet som kommer ta hand om din ansökan till gymnasiet, se längre ner i detta svar.

    jag vill avråda dig från att tacka Nej till utbildningsplats för att i så fall har du ingen plats. Det är inte rimligt att förvänta sig att folk är hemma på sommaren och det är oftast så att man kan se resultat av antagningen och även svara på antagningsbesked via internet men det är absolut värt att kontrollera detta med personal på ditt antagningskansli. SYV på din skola borde också ge samma svar och du får välja vem du vill fråga. Personligen (om det gällde min ansökan) så skulle jag göra flera olika saker:

    1) läste på antagningssida

    2) frågat SYV på min skola

    men även 3) ställt samma fråga till personal på antagningskansliet.

    Om info från alla källor stämmer med varandra, då skulle jag konstatera att det är rätt info.

    kontaktuppgifter till ditt antagningskansli är

    Postadress
    Gymnasieantagningen i Västerås
    Stadshuset, E1
    721 87 Västerås
    Besöksadress
    Stadshuset, Munkgatan 11

    Epost:
    • : Västerås, Västmanland.
    • Mikael : Jag ska nu utöka mitt svar till dig.
    • : Tack så mycket! Men en fråga kvarstår; får man förtur om man svarar tidigare än någon annan som svarar senare?
    • Anna : Nej, det får man inte. Om du får besked Antagen, då har du en plats. Sedan måste du bekräfta att du vill ha den platsen inom en viss tid. Tackar man Nej, har man då ingen plats. Inom den "avsatta tiden" är alla svar lika mycket värda och man får ej förtur till någon plats om man är först med att svara.
    • : Okej, då förstår jag. Tack!
    • Anna : Vi på fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp! du får gärna tipsa dina kompisar om vår sida - för vi vill kunna hjälpa fler! du kan också, om du vill, Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts :)
    Läs alla kommentarer