Aalse
    Hej. Jag läser 4 kurser på komvux, varav 2 är 50 poängare och 2 är 100 poängare, men i mitt slutbetyg som finns på antagning.se så har jag 2100 godkända poäng, och idrotten är kvar.
    Kan jag räkna med att det endast behövs 150 poäng till för att få en gymnasieexamen eller behöver jag räkna med att idrott kursen tas bort?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ales!
    jag har svårt att förstå din situation. Du skriver "i mitt slutbetyg som finns på antagning.se"... Se om dokumentet heter STUDIEBEVIS. Om du på gymnasiet fick ett Studiebevis och nu läser på komvux - mot Examensbevis, då gäller följande:
    I examensbevis från komvux får inte kursen idrott och hälsa 1 ingå (ändring i reglerna från 1 januari 2017). För examensbevis från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng, och av dem får max 150 poäng vara betygsatta med F.
    F-betygen drar ner snittbetyget ganska mycket. Rekommendationen är därför att försöka undvika ta in F-betygen in i sitt examensbevis. Det är bäst att försöka uppnå 2400 poäng som alla är betygsatta med lägst E, alltså med godkända betyg.
    Om du i ditt Studiebevis har 2100 godkända poäng och av dem 100p.Idrott1, så kan du ta in 2000 poäng in i ditt examensbevis från komvux (för att Idrott1, 100p kommer ej ingå). Du behöver med det få ännu 400poäng. Om du nu läser 300poäng, så behöver du ännu 100poäng. Du kan i ditt examensbevis från komvux ha maximalt 150 F-poäng men du vinner på att inte ta in F-poängen in i ditt examensbevis. Jag råder dig därför läsa ännu 100poäng (en kurs á 100p. eller två kurser á 50p).
    Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux!

    Studie- och yrkesvägledare