Jenny
    jag tar studenten snart och jag har f i samhälle 3, filosofi, idrott, matte 2 och religion 2 men resten har jag bra betyg på + kärnämnen och gymnasiearbetet. Kan jag ändå få min gymnasieexamen ? i ettan så gick jag i ekonomip. och fick b i företagsekonomi så undrar om jag har nån fördel utav av det...? Jag går i samhälle nu.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får endast ha F i totalt 250 kurspoäng för att få åt en examen och således en högskolebehörighet, så just nu behöver du således läsa upp ca 250 kurspoäng om jag räknar rätt - om du just nu har 500 kurspoäng F.

    Svårt att bedöma om du har haft nytta av företagsekonomin eftersom jag inte vet hur din skola har lagt kursen - som utökat eller om den las in i ditt Individuella val. Ligger den som utökat så räknas den inte med, ligger den som ett Individuellt val så räknas den in i ditt snitt som vanligt. Kanske bra om du bokar en tid med din Syv innan du tar studenten så du får rätsida på hur du kan läsa vidare och hur du på bästa sätt kan ha glädje av företagsekonomin som du har extra../Lena, Syv