Johanna
    Om man inte har några F från 1 och 2an, och har heller inte läst fler kurser än 2500p, hur många F kan man gå ut med? Är det 1 F eller 2 F?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!

    För att uppfylla kraven för gymnasieexamen och med det kunna få Examensbevis, behöver du godkända betyg i minst 2250 gymnasiala poäng, dvs du kan ha max 250 F poäng, men inte i vilka kurser som helst - svenska eller svenska som andraspråk 1,2 och 3 samt engelska 5 och 6 samt matte 1 och gymnasiearbete är man tvungen att ha godkända betyg i. I övriga kurser kan man ha F men max 250 poäng. De flesta kurser är á 100 poäng men de finns några som är á 50 p. och några få som är större som t.ex Fysik 1a som är på 150 poäng.

    Du kan läsa mer om kraven för gymnasieexamen här>>>

    Återkom om något är oklart eller om nya frågor dyker upp! Bästa hälsningar

    ANNA