Stina
    Hej! Just nu i i skolan arbetar vi med olika yrken. Jag har valt att arbeta med farmakologi. En sak jag undrar är hur många farmakologer vi har i Sverige. Är det många som utbildar sig och vill jobba som farmakolog här i Sverige?
    • Mikael : Jag gissar på att Socialstyrelsen kan möjligtvis ha svar på din fråga.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    jag ska försöka hitta svar på din fråga och återkommer. Kika så länge på yrkesbeskrivningar yrke/farmakolog>> och yrke/miljöfarmakolog>> och säg om du tycker om de yrkespresentationer kan göras bättre, fyllas på med viktig info eller om ngt. inte stämmer.

    Vi har på www.framtid.se ca 2 tusen yrkesbeskrivningar och strävar efter god kvalite på de beskrivningar, därför välkomnar vi all hjälp "på den fronten" som vi kan få!

    Med vänlig hälsning

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    det verkar vara rätt så svårt att hitta svar på din fråga!

    Arbetsförmedlingen räknar farmakologer till "Yrkesgrupp farmakologer och biomedicinare>>". Och som "yrke" anger Arbetsförmedlingen "Forskare>>, farmakologi" och ett annat yrke " Klinisk farmakologi".

    Och så har inte Arbetsförmedlingen statistik på hur många som arbetar inom "det yrket", ... frågan är också - vilket yrke? Man kan kallas för "forskare" eller för BMA - biomedanalytiker men egentligen jobba helt eller delvis med samma arbetsuppgifter som andra personer som kallas för just Farmakologer. Man kan också benämnas som Läkemedelsutvecklare>> eller läkemedelsforskare.

    Var gränsen går mellan Farmakalog och Farmaceut>> är för mig inte helt klart heller.

    Jag vet inte om vi kommer att hitta någon siffra - på antal "farmakologer" i Sverige... yrkesområden går in i varandra. Vem är just "farmakolog" och vem är inte det, är för mig oklart.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Daniel SYV

    Hej,

    jag har hittat en uppgift på www.statistikdatabasen.scb.se för år 2015 för yrkesgrupp "Farmakologer och biomedicinare" - se här:

    Det verkar, alltså, vara så att under året 2015 fanns det 1 tusen 3 hundra åttio två personer i Sverige som var antingen Farmakolog eller Biomedicinare. Separat för Framakologer har inte jag hittat några uppgifter om; och inte tyvärr heller senare uppgift än för år 2015.

    Hoppas det blir till hjälp för dig!

    Daniel SYV