Argiro

    Hej! Jag har för nuvarande 20.05 i snitt med full merit inräknat! Jag skulle vilja söka till läkarprogrammet till våren i Linköping! Det krävs mer eller mindre 21,6 i snitt där för kompletterade gy-betyg! Jag undrar hur många 100 poängs kurser jag måste höja ! Och vilka kurser som är då mer lönsamma?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Argiro!

    Du behöver höja 16 stycken 100 poängskurser från B till A, t.ex - eller från C till B - för att få den höjningen som du önskar få. En 100 poängskurs, om man höjer betyget "ett steg", ex. från C till B eller från D till C, eller från E till D - ger ca 0.1 i höjning. I så fall behöver du höja "ett steg" i 15 st. 100-poängskurser och en 50-poängskurs också - för att få exakt den höjningen som du önskar få.

    Det finns inga kurser som ger mer höjning än andra, om de är lika stora. Dvs 100 poängskurs vid höjning av betyg från B till A eller från E till D - ger samma höjning i meritvärde, oavsett vad det är för kurs, om det är svenska eller matte eller historia - spelar ingen roll. Däremot om det är en kurs á 150 poäng, som t.ex fysik 1a, då ger det mer höjning, för att det är en större kurs.

    Höjer du från C till A, om det är en 100 poängskurs, blir höjning av meritvärde ca 0.2; och om du höjer i två steg, t.ex från D till B en 150 poängskurs, då blir höjning ca 0.3.

    Så det är mer "lönt" att höja större kurser och i flera steg. Men om du redan nu har de lägsta betygen B, kan du inte höja mer än ett steg per kurs, för att högre betyg än A finns ju inte! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S: jag tror du vet det själv - ... Högskoleprovet! gör högskoleprovet; och om du redan gjort det, gör det en gång till!