Klara

    Hej! Mitt jämförelsetal ligger nu på 13,50. Jag vill komma in på sjuksköterskeprogrammet där kravet är 17,10. Jag vill läsa upp några kurser från gymnasiet på komvux för att höja mitt snitt. Kommer de nya betygen ändra mitt jämförelsetal och komma med i mitt examensbevis? Blir det någon skillnad om jag läser en behörighetsgivande kurs? Hur många kurser måste jag läsa för att nå mitt mål? Spelar det någon roll om jag läser en 100 poängskurs eller 50 poängskurs?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    är du redan nu BEHÖRIG? alltså har du både Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6; matematik 2; naturkunskap 2 (eller i ersättningskurser för Nk2) och samhällskunskap 1b (eller två mindre kurser i samhällskunskap 1a1 och 1a2)?
    Om du idag ännu inte är behörig (alltså saknar godkända betyg) då måste du i första hand skaffa dig de godkända betygen som kommer göra dig behörig.
    Gör också högskoleprovet varje gång tillfälle ges - och det är 2 ggr/året.
    **** **** *****
    Ang. läsa på komvux för att höja ditt meritvärde...
    Det är inte förbjudet att söka till komvux men det är möjligt du får svar PLATSBRIST då komvux anser sig inte ha råd att erbjuda plats på kurserna för "konkurrenskomplettering". I första hand tar komvux in om man läser mot examensbevis eller om man söker kurser som krävs för särskild behörighet; ex. om du vill söka till fastighetsmäklarprogrammet och saknar matte 3; eller om du vill söka till språklärarutbildningar och saknar betyg i moderna språk 3... .
    "Nya kurser" som inte ingår i ditt examensbevis räknas in endast om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng.
    T.ex om du idag inte har i ditt exam.bevis matte 2 och läser den kursen på komvux, kommer betyget i matte 2 räknas in. Även betyget i matte 3 kommer räknas in - i detta fallet pga matte 3 ger dig meritpoäng.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng;
    moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1,5 meritpoäng.
    ***
    Om du idag inte har några meritpoäng och skaffar dig max i merit - som är 2,5 kan du höja ditt meritvärde ganska mycket; meritpoängen plussas på till ditt jämförelsetal och summan blir MERITVÄRDE. Det är med ditt meritvärde som du konkurrerar om plats på en högskoleutbildning i Sverige.
    ***
    Svara gärna på mina frågor:
    - är du idag behörig?
    - har du några meritpoäng?
    - har du gjort högskoleprovet?
    ***
    Du får också gärna boka tid med SYV på komvux för att göra studieplanering.

    Lästips: info om meritpoäng för dig med examensbevis.
    Hälsningar
    D:

    • : Ja, är behörig. Jag har läst moderna språk 3, 4 och 5. Har läst engelska 5 och 6 men inte 7 och har endast läst matte 2. Vad blir min meritpoäng? Ja, har gjort högskoleprovet och ska även göra det till våren. Tack för tipsen!
    • Julia : För moderna språk borde du få 1,5 meritpoäng. Ansök om att på komvux läsa engelska 7 och matematik 3b. Dock kan inte vi garantera att du får plats på kurserna; eftersom du är BEHÖRIG redan nu, blir du lågt prioriterad, tyvärr. Högskoleprovet och Prövningar - är dina bästa chanser.