Emmy
    Hej!

    Jo, på alla högskoleförberedande program förutom natur och teknik läser man ju b-spåret i matematik. Vad jag har förstått det så är skillnaden för c-spåret dels att det hänger ihop lite med fysiken eftersom att man räknar där också, alltså att man börjar med vissa saker i matten tidigare på c-spåret för att man ska använda det i fysiken, tror jag, och dels att c-spåret är snabbare för att de som går natur med naturinriktningen ska hinna med matematik 4, för naturarna är ju färdiga med matte 1 till jul, visst?

    Då undrar jag så här, om man läser b-spåret på något av de andra programmet, hur många kurser hinner man med? Hinner man med mer än matematik 3b om man läser en kurs per läsår?

    Kram,

    Emmy.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy, b-spår i Matte läses på Estetiska, Humanistiska, Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Inom programfördjupningar på de programmen får Mattekurserna läsas upp till och med Matematik 4. Det innebär att man måste läsa snabbare än en kurs per läsår: det är tre år och man bör kunna hinna med minst 4 kurser. Det är inte ovanligt att eleverna vill läsa Matematik 5 och/eller Matematik specialisering också (t.ex. för att de vill få Meritpoäng).
    Just hur upplägget på kurserna är på varje enskild skola är inte reglerat centralt. Det får man fråga på varje enskild skola.
    Det är enbart de obligatoriska kurserna på varje program som är ett måste att hinna med. Alla valbara kurser kan inte garanteras. Är det viktigt för dig att hinna läsa in upp till en viss nivå i Matte, är det bra att fråga på förhand på de skolorna som du tänker söka till.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare