clara
    hur många personer väljer bort gymnasiet pga att man inte kommer in på sitt förstaval?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Clara,
    den absoluta majoritet av ungdomar börjar på gymnasiet. Det är ca två procent som inte börjar på gymnasiet direkt efter grundskolan men en del börjar på IM, Introduktionsprogrammen http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Om det är någon utbildning på gymnasiet (program&inriktning) som du hemskt gärna vill komma in på - sök just den på många olika skolor, prioritera som ditt första alternativ den skolan där du helst av allt vill studera men i andra, tredje, fjärde, femte o s v hand - sök samma program & inriktning på andra skolor. I fall du kommer på ditt tredje alternativ, till exempel, kommer ditt Antagningsbesked se ut så här:
    1. Reserv
    2. Reserv
    3. Antagen
    4. Prövas ej
    5. Prövas ej

    Du kan bli kallad från reserv ganska långt in på läsåret och speciellt om du går samma utbildning på en annan skola. Det kan i vissa fall vara möjligt att byta till din favorit skola längre fram, t.ex. efter första terminen (i fall någon hoppar av på den skolan som du vill gå på).

    Det du kan göra nu, under återstående del av terminen, är att läsa på in i sista skoldagen, satsa på skolan och få så höga betyg i alla ämnen som du kan - det ökar dina chanser att komma in på ditt första alternativ i gymnasievalet.

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare