Anna
    Hej,

    Jag har gått gymnasiet och fick studiebevis. Undrar hur många poäng jag behöver läsa på komvux för att hamna i B1?

    Jag läser just nu upp 700 p på komvux.
    Från gymnasiet har jag 1700 utan gymnasiearbete inräknat och idrott.

    Tänkte även göra prövningar i några kurser. Kommer jag kunna hamna i B1 då? Läser mot examen.

    Mvh,
    Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    i examensbevis från komvux ingår 2400poäng. Kursen idrott-och-hälsa1 får ej ingå. 100p.gymnasie- eller komvuxarbete måste ingå.
    För att med examensbevis från komvux prövas i BI, direktgruppen så måste man inom examensbeviset ha alla kurser som krävs för särskild behörighet, t.ex om man söker fastighetsmäklarprogrammet ska man inom examensbeviset ha godkända betyg i bland annat matematik 3 och samhällskunskap 1b; och om man söker till läkarprogrammet - godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Och ännu ett villkor är att minst 2/3 delar av poängen som ingår i examensbeviset är lästa efter gymnasiet, på komvux (även prövningsbetygen som man fick efter gymnasiet får ingå i examensbeviset och räknas då till den delen som är "poängen lästa efter gymnasiet").
    2/3 delar av 2400poäng är 1600poäng, alltså minst 1600poäng måste vara "ej gymnasiala kurser" utan komvux-kurser eller prövningsbetygen som är satta efter gymnasiet.
    Du skriver i din fråga om att du läser 700p. på komvux och att du ännu inte har betyget i gymnasie- eller komvuxarbete. Du kommer behöva göra komvuxarbete, 100p. och få godkänt betyg i det. Det blir då, om jag förstå dig rätt 800poäng "kurser lästa på komvux". Du behöver i så fall ännu lika många, alltså ännu 800 nya poäng till som också ska ingå i examensbeviset - då blir det 1600p. lästa på komvux och du kan ha 800p.från gymnasiet in i ditt examensbevis då blir det "inte en komplettering" och du prövas i så fall i BI, direktgruppen.

    • Anna : Hej Julia, tack för svar. Jag har godkänt gymnasiearbete, alltså har jag 1800 p från gymnasiet och 700 p lästa på komvux. Då behöver jag läsa ytterligare 900 p på komvux för att hamna i B1. Stämmer det? Av dessa 900 p kan även prövningar räkans in?
    • Anna :

      Det som är viktigt är: Vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis. I examensbeviset finns ett antal Obligatoriska kurser, t.ex måste du tvunget ha in betygen i svenska 1, matematik 1 och engelska 5 inom ditt examensbevis. Om du bara tar och läser 900 poäng nya kurser på komvux eller gör prövningar i nya kurser som du inte läste på gymnasiet, kan det sedan visa sig att du ändå inte kan få ett examensbevis som placerar dig i BI, direktgruppen. --- att läsa 900 gymnasiepoäng tar minst 2 terminer på heltid. Exakt tid är 45 veckor på heltid.
      Du kommer att lägga ett helt extra-år på det, och sedan kanske ändå kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (om läser "fel kurser" eller gör prövningar i "fel kurser" - med "fel" menar jag kurser som inte kommer tas in i ditt examensbevis). Det kan också bli så här: när du söker till "din" högskoleutbildning så kan det slumpa så att det blir lättare att komma in i BII (det blir så ibland). Ofta, men inte alltid, är något lättare att komma in i BI. Men ibland ser man att antagningsgränsen blev lägre i BII: det blir så om väldigt många prövas i BII men har lägre betyg (de får då "som grupp" fler platser att dela på men pga många har lägre betyg, så bli också antagningsgränsen lägre). Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det är värt att lägga ett helt år extra på att försöka få ut examensbevis som placerar i BI. Det kan mycket väl vara så att du vinner på att göra högskoleprovet så många ggr du kan och försöka få så högt resultat som möjligt (och då prövas du i HP-urvalet och i BII). -- Om du bokar tid med SYV på komvux och säger att du vill satsa på att få examensbevis som placerar dig i BI, då tror jag du får svar att komvux inte har resurser att ge dig plats på heltidsstudier i hela 2 terminer + fem veckor till "bara för" att du vill prövas i BI. Det är inte en rättighet att prövas i BI. Du har givetvis rätt att försöka få plats på kurserna (söka utbildning får alla göra) och även försöka hitta möjlighet att göra prövningar. Gör man prövning i en kurs i vilken man redan har godkänt betyg, så kan det ibland bli så att man får lägre betyg än det man redan hade (i samma kurs, alltså) - då gäller det högre betyget, alltså det betyget du fick på gymnasiet (om det är högre). Då gjorde du prövnigen "i onödan" kan man säga. Det är rätt många komvux-poäng som fattas dig för att få ut examensbevis som ej blir en komplettering, utan placerar i BI.

    • Anna : Hej Anna, tack för svar. Det låter som att det är klokare att satsa på HP då istället för att läsa om alla kurser på 1 år. Vad tror du om reell kompetens? Hur svårt är det att komma in via reell kompetens jämfört med HP?
    • Julia : Reell kompetens (en annan väg) vid ansökan till högskoleutbildning handlar om att bekräfta att man är grundläggande behörig trots avsaknad av fullständiga gymnasiala betyg. Om man har grundläggande behörighet endast på "reell kompetens" så kan man antingen komma in på en utbildning där tomma plaser står (för att slippa konkurrera om plats) eller så måste man konkurrera med resultatet från högskoleprovet (för att man inte har betyg att konkurrera med).
    • Anna : Hej, stämmer det att det krävs att man gjort HP för att kunna gå via reell kompetens + grundläggande behörighet?
    • Mikael : Om man inte är grundläggande behörig på annat sätt än genom reell kompetens har man inget att konkurrera med. Man får plats på utbildningen där tomma platser står men om man behöver konkurrera, kommer man i så fall inte in.
    Läs alla kommentarer