Aya
    Hur många poäng behövs det för att komma in på samhällsprogrammet inrikting samhällsbeteende

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Aya,

    För att bli behörig till Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det att man har godkända betyg i geografi, historia, samhällsvetenskap och religion samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.
    Det är samma behörighet som krävs för alla inriktningar på SA.

    Sedan deltar alla Behöriga sökande i konkurrensen. Antal utbildningsplatser ställs mot elever med de betyg som elever får i sina Slutbetyg från grundskolan. Och sedan ser man vad resultatet blev... när antagningen är klar.
    Man kan givetvis titta på hur det var förr... men det behöver inte bli på samma sätt igen... utan antagningsgränsen kan gå upp eller ner; och vissa år förändras det mycket.
    Din fråga går därför inte att ge svar på.

    Det som är viktigt är att du blir BEHÖRIG. Det är endast behöriga elever som deltar i konkurrensen. Obehöriga kan inte antas, oavsett hur höga betyg de har.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp! Lycka till med ditt gymnasieval!

    S. :)