Lea kh

    Hej, jag blir lite förvirrad, i examensplanering jag har fått från komvux står det att "En gymnasieexamen ska innehålla 2400 poäng" och att GA ingår alltså i de här 2400 poängen, men när jag har läst lite online, så förstod jag att det är egentligen 2500p med GA ???? och sen när antagning tar bort GA blir det 2400p. Har försökt räkna mitt meritvärde men jag får olika siffror beroende på hur många kurser jag räknar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    examensbevis från gymnasieskola innehåller 2500poäng och en 100p.kurs Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs.
    I examensbevis från komvux får inte Idrott och hälsa 1 ingå. Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng.
    Betyget i gymnasiearbete eller komvuxarbete är en kurs på 100poäng som är obligatorisk och man måste få E i den kursen för att kunna ta ut examensbevis. Betyget i den kursen räknas inte in i jämförelsetal.

    Det som har examensbevis från gymnasiet (ungdoms gymnasieskola) har 2500p. i sina examensbevis (betyget i 2400p.räknas in i jämförelsetal, därför att betyget i gymnasiearbete, 100p. räknas inte in).

    De som har examensbevis från komvux (vuxenutbildningen) har 2400p.i sina examensbevis (betyget i gymnasie- eller komvuxarbete, 100p. räknas inte in) - på så sätt räknas in 2300p.´s betyg in i jämförelsetal/snittbetyget.